W kwietniu i w maju 2017 r. w Zespole Szkół Licealno-Gimnazjalnych w Głownie odbyły się warsztaty dla młodzieży w ramach drugiej edycji Festiwalu Nauki i realizowanego projektu „Poznać, doświadczyć, zrozumieć – podniesienie kompetencji kluczowych oraz utworzenie pracowni specjalistycznych w szkołach ogólnokształcących w powiecie zgierskim” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Wzięli w nich udział uczniowie klas III gimnazjów z Bratoszewic, Domaniewic, Dmosina, Głowna, Lubiankowa, Mąkolic i Popowa.
W ofercie zajęć znalazły się:
1. „ Fascynujący świat chemii” – warsztat chemiczny,
2. „ Mikroanatom – czyli naga prawda o człowieku” – warsztat biologiczny z elementami chemii,
3 . „I robot – do you?” zaprogramuj naszego robota – warsztat informatyczny z wykorzystaniem elementów języka angielskiego,
4. „Malarze krajobrazu, czyli wirtualna podróż z Twoim smartphonem” –warsztat geograficzny.
Chemiczna kuchnia
Co łączy zmywarkę i udrażniacz do rur? Jak tworzą się zapachy, których używamy w różnych produktach? Na te i wiele innych tajemniczych pytań odpowiadali badacze chemii, zafascynowani tą niezwykłą a przydatną i niezbędną na co dzień nauką.
W czasie warsztatów zostały przeprowadzone przez młodzież eksperymenty:
-zmydlanie tłuszczów(mydło z oleju)
-powstawanie estrów
-denaturacja białka(ognista jajecznica bez ognia)
-wykrywanie skrobi
-strącanie osadów.
Efektywność pokazów (ekologiczne smoki faraona, dymiące koktajle) zaskoczyła obserwatorów a ich oryginalność i atrakcyjność będzie kluczem dla wszystkich do częstego otwierania chemicznej kuchni.
Warsztaty z biologii
W pracowni biologicznej został przeprowadzony cykl warsztatów pt. „Mikroanatom, czyli naga prawda o człowieku”. Uczniowie klasy II A liceum o profilu biologiczno – chemicznym, doskonalili swoje umiejętności i wiadomości z zakresu prowadzenia prac badawczych w ramach projektu „Poznać, doświadczyć, zrozumieć”.
Mottem przewodnim warsztatów były słowa Terencjusza „Homo sum humani nil a me alienum puto”, czyli „Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie nie jest mi obce”.
Podczas zajęć, uczestnicy warsztatów odkrywali tajniki ludzkiego ciała z perspektywy biologii, chemii oraz fizyki. Młodzież poznała, m.in. budowę i funkcjonowanie ludzkiego serca, krtani, tchawicy oraz naczyń krwionośnych. Obserwowała zjawisko powstawania impulsu nerwowego, badała właściwości nadtlenku wodoru oraz jodu. Tworzyła sztuczną krew oraz wykrywała pierwiastki, wchodzące w skład hemoglobiny, uczestniczyła również w interesujących pokazach z wykorzystaniem ciekłego azotu.
Warsztat informatyczny
Uczestnicy Festiwalu Nauki brali również udział w zajęciach z robotyki, które odbywały się w sali informatycznej.
W ramach warsztatów młodzież uczyła się programować roboty, przeprowadzać je przez labirynt według utworzonego wcześniej samodzielnie algorytmu czy pisać program, który uczył robota podążać za linią narysowaną na podłodze.
Warsztaty miały charakter interdyscyplinarny ponieważ uczniowie musieli wykazać się znajomością języka angielskiego aby móc obsługiwać środowisko graficzne mBlock, znajomością matematyki ponieważ robot podążał w labiryncie dopiero po rozwiązaniu przez uczestników zadań matematycznych, oraz znajomością zasad fizyki – pomagały w zrozumieniu działania czujnika ultradźwięków, czujnika światła czy czujnika kolorów.
Geografia z własnym smartphonem
W wirtualną podróż po najpiękniejszych krajobrazach Ziemi zabrali gimnazjalistów członkowie koła geograficznego. W trakcie warsztatów oglądano i podziwiano prawdziwe cuda natury, znane i mniej znane formy rzeźby. Zaproszeni na warsztaty uczniowie wzięli udział w rywalizacji drużynowej, rozwiązując ekscytujący quiz z nagrodami.
Poznawanie i doświadczanie otaczającego nas świata nauki i przyrody odbywało się między innymi w pracowniach doposażonych ze środków Unii Europejskiej. Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród młodzieży.